احكام مالى كه پيدا شده, احکام, ذبح و شكار

دستور كشتن شتر

(٢٠٨٢) اگر بخواهند شتر را بکشند که بعد از جان دادن پاک و حلال باشد، باید با پنج شرطى که ـ‌‌در مسأله قبل‌‌ـ براى سر بریدن حیوانات گفته شد، کارد یا چیز دیگرى را که از آهن و برنده باشد، در گودى بین گردن و سینه‌‌اش فرو کنند‌‌.

(٢٠٨٣) اگر شتر در حالى که زانوها را به زمین زده، یا به پهلو خوابیده و جلو بدنش رو به قبله است، کارد را در گودى گردنش فرو کنند، اشکال ندارد.

(٢٠٨۴) اگر به جاى اینکه کارد در گودى گردن شتر فرو کنند‌‌، سر آن را ببرند‌‌، یا گوسفند و گاو و مانند اینها را مثل شتر بکشند، یعنى کارد در گودى گردنشان فرو کنند، گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است. ولى اگر چهار رگ شتر را ببرند و تا زنده است به دستورى که گفته شد کارد در گودى گردنش فرو کنند، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، و نیز اگر کارد در گودى گردن گاو یا گوسفند یا مانند اینها فرو کنند و تا زنده است سر آن را ببرند، حلال و پاک مى‌‌باشد.

(٢٠٨۵) اگر حیوانى سرکش شود و نتوانند آن را به دستورى که در شرع معین شده بکشند، یا مثلا در چاه بیفتد و احتمال بدهند که در آنجا بمیرد و کشتن آن به دستور شرع ممکن نباشد‌‌، هرجاى بدنش را که زخم بزنند و در اثر زخم زدن جان بدهد حلال مى‌‌شود‌‌، و رو به قبله بودن آن لازم نیست‌‌، ولى باید شرط‌‌هاى دیگرى را که براى سربریدن حیوانات گفته شد‌‌، دارا باشد‌‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *