اخبار, دیدارها

دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی محفوظی دامت‌برکاته با اعضا هیئت امنا موسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی‌‌کاظم علیه‌السلام

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آیت‌اله‌العظمی محفوظی دامت‌برکاته: مظلومیت موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام در دوران حیاتشان به اندازه‌ای بود که آن حضرت را از کنار قبر رسول گرامی اسلام به دستور هارون دستگیر کردند و با نهایت وقاحت خطاب به قبر پیامبر گفتند که این فرزند شما بر خلاف رویه شما عمل کرده است و لذا ما می‌خواهیم که وی را از حالا تحت نظر داشته باشیم!

در آستانه میلاد باسعادت سرور و سالار شهيدان، امام حسین علیه‌السلام، رئیس و اعضاء هیئت امنای موسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی کاظم علیه‌السلام با حضور در بیت حضرت آیت‌الله‌العظمی محفوظی دامت‌برکاته، با ایشان دیدار و گزارشی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های موسسه امام موسی کاظم علیه‌السلام خدمت معظم‌له ارائه نمودند.

آیت‌الله‌العظمی محفوظی در این دیدار با اشاره به گزارش ارائه شده از فعالیت‌ها و اهداف موسسه امام موسی کاظم علیه‌السلام، اظهار داشت: از اینکه محور فعالیت خود را به امام موسی بن جعفر علیهما‌‌السلام اختصاص دادید که بسیار مظلوم هستند و بسیار محبوس بوده‌اند و در نهایت مسموم شدند، خداوند به شما توفیق عطا کند!

ایشان ادامه داد: به طور مستوفی و آن طوری که لازم است زندگانی ائمه ما ثبت و ضبط نشده است. بخصوص بعد از دوران امام اول ما یعنی علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌ا‌لسلام تا زمان امام سجاد علیه‌السلام، به زندگانی ائمه پس از ایشان توجه کمتری صورت گرفته است.

آیت‌الله‌العظمی‌ محفوظی با اشاره به مظلومیت امام کاظم علیه‌السلام اذعان داشت: مظلومیت موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام در دوران حیاتشان به اندازه‌ای بود که آن حضرت را از کنار قبر رسول گرامی اسلام به دستور هارون دستگیر کردند و با نهایت وقاحت خطاب به قبر پیامبر گفتند که این فرزند شما بر خلاف رویه شما عمل کرده است و  لذا ما می‌خواهیم که وی را از حالا تحت نظر داشته باشیم! و لذا ایشان را به زندان انداختند و زندان ایشان به صورتی بود که همیشه در زندان بودند یعنی یک زندان دائمی؛ امام سجاد علیه‌السلام، امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام تحت نظر بودند اما ما نداریم که در زندان به سر برده باشند اما این امام همام در زندان بودند و همیشه در شکنجه و عذاب به سر می‌بردند.

معظم‌له تاکید کرد: باید در فعالیت‌های پژوهشی خود، تمام مقاطع زندگی ایشان را مدنظر قرار دهید.

ایشان توجه به سیره شاگردان امام موسی کاظم علیه‌السلام را مورد توجه قرار داد و تصریح داشت: در عین حال که حضرت موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام در زندان بودند شاگردان بسیاری را تربیت کردند که روایات ایشان را به ما رسانده‌اند، حتما باید همت بشود و همان‌طور که روایات امام صادق علیه‌السلام و امام باقر علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام جمع‌آوری شده است، روایات امام موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام را جمع‌آوری و احصاء کنید.

آیت‌الله‌العظمی محفوظی ابراز داشت: روایات موسی‌بن‌جعفر علیهما‌السلام موضوعات گوناگونی مانند فقه، اخلاق و عقاید دارد، همه این‌ها باید جمع آوری شود، حضرت این روایات را یا از داخل زندان به برخی از اصحاب خود رسانده‌اند و یا در وقت کوتاه آزادی، عده‌ای خدمت ایشان رسیده اند و سوالات علمی خود را مطرح کرده‌اند و حضرت پاسخ گفته است. این روایات باید جمع‌آوری شود و تقسیم‌بندی شود و روی آنها کار تحقیقی صورت بگیرد و در معرض استفاده دیگران قرار بگیرد.

ایشان تاکید کرد: مساله مهم این است که با وجود اینکه حضرت در زندان بود اما در عین حال روایات زیادی از حضرت صادر شده و در این زمینه نباید اختصاری صورت بگیرد و این روایات باید به صورت کامل جمع آوری شود، و این احتیاج دارد به کتب مادر و مرجع مراجعه صورت گیرد، اگر همه این روایات جمع‌آوری و بعد از جمع‌آوری، آنها موضوع‌بندی شود، بسیار موفقیت بزرگی است و باید گفت «شکرالله سعیکم»، که امیدواریم بیش از پیش موفق باشید.

معظم‌له در پایان با آروزی موفقیت برای اعضاء موسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی کاظم علیه‌السلام بیان داشت: دعای ما بدرقه راه آقایان است، انشاالله خدای سبحان به همه شما توفیق بیشتری عطا کند تا در این راه به مقصد برسید و در نیمه را متوقف نشوید!

در ابتدای این دیدار بهمن بابیزان ریاست موسسه امام موسی کاظم علیه السلام با ارائه گزارشی ار فعالیت ها و اهداف موسسه بیان داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۴ به همت جمعی از ارادتمندان آن حضرت، موسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی کاظم علیه‌السلام فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این موسسه تدوین دانش‌نامه تخصصی و جامع امام موسی کاظم علیه‌السلام است که پس از اخذ مجوزهای لازم این کار آغاز شد و اکنون به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۶۰ محقق حوزوی و دانشگاهی در این پروژه در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف موسسه، ایجاد کتابخانه تخصصی بنام امام موسی کاظم علیه‌السلام حول محور آن حضرت می‌باشد که ۶۴۰۰ کتاب تخصصی در این زمینه شناسایی شده و ما تاکنون موفق به جمع آوری بیش از ۴٣۰۰ جلد از این کتب شده‌ایم.

بابیزان ادامه داد: همچنین مرکز ترجمه آثار منتشر شده منتسب به آن حضرت به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو را راه‌اندازی کرده‌ایم و نیز انتشار فصل‌نامه علمی پژوهشی بنام امام موسی کاظم علیه‌السلام و ارائه آن به پژوهشگران در این عرصه که شماره اول آن انتهای اردیبهشت‌ماه به چاپ خواهد رسید.

ریاست موسسه امام موسی کاظم علیه‌السلام تصریح داشت: پنج جلد کتاب با موضوع امام موسی کاظم تاکنون در این موسسه تولید شده است و همچنین حمایت های مادی، معنوی و علمی از پایان‌نامه های حول محور و سیره علمی وعملی امام موسی کاظم (ع) از جمله اهداف و رسالت‌های موسسه می باشد.

وی از برگزاری همایش سیره اخلاقی امام موسی کاظم علیه السلام در شهر قم در نیمه اول سال جاری و در روز ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام خبر داد.

در پایان این دیدار تابلوی نفیس صلوات خاصه امام موسی کاظم علیه‌السلام، که به همت موسسه امام موسی کاظم علیه‌السلام به زیور طبع آراسته شده است به حضرت آیت الله‌العظمی محفوظی دامت‌برکاته تقدیم گردید.[/vc_column_text][vc_gallery interval=”5″ images=”11581,11582,11583,11584,11585″ img_size=”full” onclick=””][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *